Zawartość opakowania Cadel Saba 12

Cadel Saba 12 to jeden z najbardziej popularnych odmian winorośli, które oferują wyrafinowany smak i aromat. Zawartość opakowania Cadel Saba 12 składa się z sześciu butelek wina tej samej odmiany. Każda butelka zawiera 750 mililitrów słodkiego, lekkiego wina o delikatnej, owocowej nutce. Wino jest produkowane we Francji, a jego cechy wyjątkowe i wyjątkowy smak są niezapomniane. Cadel Saba 12 jest doskonałym wyborem dla wszystkich, którzy szukają wina o delikatnym, owocowym smaku.

Ostatnia aktualizacja: Zawartość opakowania Cadel Saba 12

Czas czytania: 2 min.

Rzetelna ewidencja ułatwia rozliczanie, źr. : pixabay. com

Wprowadzając do obrotu opakowania lub produkty w opakowaniach jesteś zobowiązany do zapewnienia ich ustawowych poziomów recyklingu i odzysku oraz złożenia stosownego sprawozdania z mas, które do obrotu wprowadziłeś. Z tego artykułu dowiesz się dlaczego ewidencja jest ważna, kto musi ją prowadzićjest ważna i dlaczego musisz ją prowadzić.

Czy muszę prowadzić ewidencję opakowań?

W skrócie: TAK. Wprowadzający opakowania lub produkty w opakowaniach jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji o rodzaju i masie opakowań, które wprowadza do obrotu w danym roku kalendarzowym. Obowiązek ten definiuje art. 22 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.

Ewidencję musisz prowadzić niezależnie od tego czy rozliczasz się samodzielnie, ze wsparciem specjalistycznego biura, czy za pośrednictwem organizacji odzysku.

Informacje zawarte w prowadzonej ewidencji należy przechowywać przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego informacje dotyczą. Mówi o tym art. 22, ust. 1 oraz 2 Ustawy z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.

Czy ewidencja dotyczy tylko opakowań i produktów w opakowaniach?

Nie! Ewidencję prowadzić muszą również przedsiębiorcy, którzy wprowadzają do obrotu:

  • opakowania wielomateriałowe
  • opakowania po środkach niebezpiecznych
  • baterie i akumulatory
  • sprzęt elektryczny i elektroniczny.

Jak poprawnie prowadzić ewidencję opakowań

Ustawodawca nakłada obowiązek prowadzenia ewidencji, nie określa jednak wprost w jakiej formie taką ewidencję należy prowadzić. Daje to dużą dowolność w zakresie metod/narzędzi, które możesz zastosować – może być to zeszyt, arkusz w EXCELu, aplikacja do notatek – np. OneNote lub specjalistyczna aplikacja, która oferuje tego typu funkcjonalność.

Wybierając sposób prowadzenia ewidencji zawsze kieruj się tymi zasadami:

  • korzystaj z rozwiązania, do którego będziesz mieć łatwy dostęp w dowolnym momencie;
  • aktualizuj ewidencję regularnie, np. raz na tydzień; na wypadek kontroli musisz pokazać, że realizujesz ten obowiązek i ewidencjonujesz wprowadzane opakowania;
  • dbaj o czytelność ewidencji – możesz w tym celu stosować np. zestawienie tabelaryczne, w którym zawarte będą informacje o rodzajach, ilościach i masach opakowań. proste zestawienie tabelaryczne do prowadzenia ewidencji powinno sprawdzić się idealnie.

Ewidencję możesz prowadzić samodzielnie lub zlecić jej prowadzenie do odpowiedniego biura środowiskowego. Pamiętaj, że w każdym przypadku musi być ona prowadzona rzetelnie i być jak najbardziej aktualna.
Aktualna ewidencja ułatwia również przekazanie danych do sprawozdania o wprowdzonych opakowaniach, bateriach czy sprzęcie do organizacji odzysku.

Jakie kary grożą za brak prowadzonej ewidencji

Jeśli nie prowadzisz ewidencji wprowadzanych do obrotu opakowań i produktów musisz liczyć się z konsekwencjami. Za brak realizowania tego obowiązku ustawodawca przewiduje administracyjną karę pieniężną w wysokości od 10 000 do 500 000 zł.

Czy artykuł był pomocny?

TakNie

Drogi Użytkowniku,

klikając przycisk „AKCEPTUJĘ”  zgadzasz się, aby serwis Ceneo. pl sp z. o. i jego Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe zapisywane w plikach cookies lub za pomocą podobnej technologii w celach marketingowych (w tym poprzez profilowanie i analizowanie) podmiotów innych niż Ceneo. pl, obejmujących w szczególności wyświetlanie spersonalizowanych reklam w serwisie Ceneo. pl.

Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Wycofanie zgody nie zabrania serwisowi Ceneo. pl przetwarzania dotychczas zebranych danych.

Wyrażając zgodę, otrzymasz reklamy produktów, które są dopasowane do Twoich potrzeb. Sprawdź Zaufanych Partnerów Ceneo. pl. Pamiętaj, że oni również mogą korzystać ze swoich zaufanych podwykonawców.Informujemy także, że korzystając z serwisu Ceneo. pl, wyrażasz zgodę na przechowywanie w Twoim urządzeniu plików cookies lub stosowanie innych podobnych technologii oraz na wykorzystywanie ich do dopasowywania treści marketingowych i reklam, o ile pozwala na to konfiguracja Twojej przeglądarki. Jeżeli nie zmienisz ustawień Twojej przeglądarki, cookies będą zapisywane w pamięci Twojego urządzenia. Więcej w Polityce Plików Cookies.Więcej o przetwarzaniu danych osobowych przez Ceneo. pl, w tym o przysługujących Ci uprawnieniach, znajdziesz tutaj.Więcej o plikach cookies, w tym o sposobie wycofania zgody, znajdziesz tutaj.Pamiętaj, że klikając przycisk „Nie zgadzam się” nie zmniejszasz liczby wyświetlanych reklam, oznacza to tylko, że ich zawartość nie będzie dostosowana do Twoich zainteresowań.

Nie zgadzam się

4 min czytania

Gdzie wrzucić kubek po jogurcie, karton po soku czy torebkę po herbacie? Wielu Polakom spędza to sen z powiek, a śmieci segregować trzeba. Z pomocą przychodzą sieci handlowe. Coraz częściej na opakowaniach marek własnych pojawiają się specjalne piktogramy. Dowiemy się z nich, do jakiego pojemnika wyrzucić niepotrzebne nam już opakowanie.

Zorientowanie się, do którego kubła należy wyrzucić poszczególne odpady, może zająć trochę czasu. chemicznym.|Foto:Piotr Kamionka / Reporter
  • Tylko połowa Polaków potrafi prawidłowo segregować śmieci, choć od tego roku jest to obowiązek nas wszystkich
  • Systemy specjalnych oznakowań na produktach pozwalają zorientować się, czy opakowania wrzucić do pojemnika na papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne, bioodpady czy do odpadów zmieszanych
  • Część sieci handlowych postawiło sobie za cel, by do 2025 r. wszystkie opakowania marek własnych nadawały się w 100 proc. do recyklingu
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet. pl

Przeciętny Polak wytwarza średnio 315 kg odpadów rocznie, co plasuje nasz kraj na 14. miejscu w Unii Europejskiej. Od 1 stycznia 2021 r. każdy właściciel nieruchomości jest zobowiązany do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów. Oznacza to, że osoby, które dotychczas deklarowały nieselektywną zbiórkę odpadów, zostały ustawowo zobowiązane do złożenia nowych deklaracji.

To bardzo istotna zmiana - jak pokazywało badanie ARC Rynek i Opinia i FOB w 2019 r. selekcji odpadów dokonywało jedynie 66 proc. Polaków. Jednocześnie z badania przeprowadzonego w styczniu tego roku przez agencję Symetria, wynika, że tylko połowa z nas potrafi prawidłowo segregować śmieci.

Opady należy dzielić na pięć podstawowych frakcji, którym odpowiadają kolory pojemników:

  • niebieski na papier,
  • zielony na szkło,
  • żółty na metale i tworzywa sztuczne,
  • brązowy na bioodpady,
  • czarny na odpady zmieszane.
  • Podział odpadów może na początku sprawiać nieco trudności. Zorientowanie się, do którego kubła należy wyrzucić poszczególne frakcje, może zająć trochę czasu. Nie zawsze jesteśmy pewni, gdzie powinno trafić konkretne opakowanie po żywności czy artykułach chemicznych.

    Czytaj także w BUSINESS INSIDER

    Zwiększyć poziom świadomości społecznej w tym zakresie i ułatwić segregację odpadów postanowiły same sieci handlowe. Wykorzystują do tego opakowania marek własnych, nad którymi mają kontrole - są one bowiem produkowane przez różnych producentów na zlecenie samych sieci.

    Kolorowe piktogramy na opakowaniach w popularnych sklepach

    W zeszłym tygodniu o swoim systemie oznakowań marek własnych, który ułatwia segregację śmieci, informowała sieć dyskontów Aldi, posiadająca ponad 170 sklepów w całej Polsce. Obecnie już na 127 unikalnych produktach Aldi znajdziemy piktogramy informujące, do jakiego pojemnika wyrzucić opakowanie po nim. Docelowo takie oznaczenie ma znaleźć się na wszystkich opakowaniach marek własnych sieci (system ruszył pod koniec zeszłego roku).

    - Wiemy, że sortowanie śmieci, to proces żmudny i w Polsce ciągle uczymy się go. Trzeba zapamiętać, co, gdzie i w jakiej formie powinno się znaleźć. Dlatego na opakowaniach marek własnych wprowadzamy oznaczenia, które pomogą konsumentom w prawidłowym segregowaniu i przyczynią się do lepszego przetworzenia i wykorzystania odpadów - wyjaśnia Katarzyna Bawoł, kierownik działu jakości i CR w ALDI Polska, cytowana w komunikacie.

    materiały prasowe

    Największa sieć dyskontów w Polsce, czyli mająca ponad 3, 1 tys. sklepów Biedronka, specjalne znakowanie opakowań artykułów marek własnych wprowadziła w maju 2020 r.

    - Od tego czasu przygotowano ponad 1, 3 tys. projektów dla produktów marek własnych różnych kategorii, z których duża część już trafiła do sprzedaży. Dzięki piktogramom segregacji, klienci sieci mogą z łatwością sprawdzić, do którego pojemnika powinno trafić opakowanie po wykorzystaniu produktu. Co więcej, gdy poszczególne jego części składają się z różnych materiałów, konsumenci znajdą na opakowaniu więcej niż jedno oznaczenie wskazujące, w którym pojemniku umieścić dany komponent - informuje Business Insider Polska Katarzyna Grabarska, menedżer ds. opakowań w sieci Biedronka. Nie podaje, na ilu dokładnie produktach znaleźć można specjalne piktogramy.

    W liczącej ponad 7 tys. sklepów Żabce piktogramy zadebiutowały na początku 2020 r. Dziś są obecne na kilkuset opakowaniach produktów marek własnych. - Bazując na dobrze znanym symbolu przedstawiającym człowieka wrzucającego śmieci do kosza, stworzyliśmy dodatkową identyfikację kolorystyczną, która jest zgodna z jednolitym systemem kolorystycznym podziału na pięć frakcji odpadów - informuje Business Insider Polska biuro prasowe Żabki.

    Sieć chwali się, że wprowadzone przez nią rozwiązanie spotkało się z ciepłym przyjęciem. Jak wynika bowiem z przeprowadzonych przez firmę badań, 84 proc. klientów twierdzi, że zastosowane przez Żabkę oznaczenia ułatwiają segregację.

    Żabka Polska / materiały prasowe

    Niedawno, bo w marcu, specjalne piktogramy trafiły też na opakowania 20 wybranych produktów marek własnych Carrefoura. Właściciel sieci super-, hipermarketów i sklepów osiedlowych zdecydował się przeprowadzić pilotaż systemu oznakowania przygotowanego przez Koalicję 5 Frakcji. To międzysektorowa inicjatywa firm i instytucji, która powstała, by tworzyć innowacyjne rozwiązania w zakresie wspierania segregacji, odzysku i recyklingu odpadów.

    - System kolorowych i czytelnych piktogramów precyzyjnie informuje, której części opakowania dot. informacja, w jaki sposób przygotować dany element oraz do którego pojemnika należy go wyrzucić, co przyczyni się do osiągnięcia zgodnego z prawem unijnym poziomu odzysku surowcowego - informuje nas Dagmara Kumor z agencji first aid communication odpowiedzialnej za projekt. Carrefour chce objąć oznakowaniem wszystkie produkty marek własnych do końca 2022 roku.

    Wkrótce specjalnych oznakowań dot. segregacji odpadów możemy spodziewać się też w na produktach kolejnej sieci dyskontów - Aktualnie znajdujemy się w fazie wdrożenia - już niebawem pierwsze produkty z naszymi nowymi oznaczeniami będą dostępne we wszystkich sklepach Lidl Polska - informuje nas Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications and CSR w Lidl Polska.

    Warto podkreślić, że odpady segregowane umożliwiają wytworzenie surowców wtórnych, które mogą być ponownie wykorzystywane. Segregacja śmieci daje również szansę na zmniejszenie ich ilości, a tym samym zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery.

    - Bez prawidłowej segregacji odpadów opakowaniowych nie ma odpowiedniej jakości surowca trafiającego do recyklera. Przykładowo - kartonowe pudełko po kontakcie z resztkami maślanki, czy szklany słoik wymieszany z potłuczoną szklanką - są istotnym barierami do zawracania surowca, czy często wręcz uniemożliwiającymi nadanie surowcowi drugiego życia. Jest to zatem nie tylko aspekt ekologiczny, ale i ekonomiczny - mówi Michał Mikołajczyk, prokurent Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań, współtwórcy Koalicji 5 Frakcji.

    Mniej plastiku w opakowaniach marek własnych

    Segregowanie śmieci to jednak nie wszystko. Sieci handlowe od lat starają się zmniejszyć ilość plastiku w opakowaniach marek własnych i docelowo sprawić, by wszystkie one nadawały się do recyklingu.

    We wrześniu 2020 r. powstał Polski Pakt Plastikowy. To wspólna inicjatywa wielkich firm handlowych, spożywczych i innych instytucji, w tym m. in. właściciel sieci Biedronka, Lidla, Kaufland, Carrefour, a także takich firm jak Unilever, Danone i Nestle. Jego celem jest zmian obecnego modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w opakowaniach na polskim rynku w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego.

    - Dzięki nowym opakowaniom marek własnych, tylko w 2020 r. zapobiegliśmy wprowadzaniu do obiegu ponad 5, 6 tys. ton plastiku pierwotnego. To droga do realizacji ambitnego celu: do 2025 roku wszystkie opakowania marek własnych sieci mają nadawać się w 100 proc. do recyklingu - informuje Katarzyna Grabarska z Biedronki. To właśnie jeden z celów firm zrzeszonych w Pakcie. Innym jest zwiększenie udziału surowców wtórnych w opakowaniach z tworzyw sztucznych do poziomu 25 proc.

    Carrefour podał kilka dni temu, że w ramach redukcji masy opakowaniowej produktów marki własnej sieć zużyła w 2020 roku 15 ton mniej plastiku.

    Najpopularniejsze w BUSINESS INSIDER

    Gospodarka

    Stop dla handlu z Białorusią. Ucierpią polscy przewoźnicy

    Tylko u nasPamiętacie te super- i hipermarkety? Oto 16 sieci, które zniknęły z Polski

    Zawartość opakowania Cadel Saba 12

    Bezpośredni link do pobrania Zawartość opakowania Cadel Saba 12

    Starannie wybrane archiwa oprogramowania - tylko najlepsze! Sprawdzone pod kątem złośliwego oprogramowania, reklam i wirusów

    Ostatnia aktualizacja Zawartość opakowania Cadel Saba 12