Podręcznik widza Cafe Advantium Csb913p4nw2 to jeden z najnowszych produktów marki Cafe Advantium. Podręcznik zawiera szczegółowe informacje na temat funkcji i specyfikacji technicznych urządzenia, a także wskazówki dotyczące jego instalacji i użytkowania. Podręcznik zawiera także szczegółowe informacje na temat dostępnych funkcji, jak np. sterowanie głośnością i jasnością obrazu, dostosowywanie koloru i trybu obrazu, a także szereg innych funkcji. Podręcznik widza Cafe Advantium Csb913p4nw2 ułatwia użytkownikom korzystanie z urządzenia i jego funkcji, a także wyjaśnia wszystkie istotne kwestie techniczne, które mogą wystąpić podczas użytkowania urządzenia.
Ostatnia aktualizacja: Podręcznik widza Cafe Advantium Csb913p4nw2
Temat dnia 120. :Klasowy pokaz mody
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat dnia 119. :Cykl wychowawczy – Jak mnie widzą
Temat dnia 118. :Tkaniny naturalne i sztuczne
Temat dnia 117. :Jak się ubierać, a nie przebierać
Temat dnia 116. :Stroje dawniej a dziś
Temat dnia 115. :Tajemnicze głosy
Temat dnia 114. :Jak zostać poetą
Temat dnia 113. :Przepis na wiersz
Temat dnia 112. :O sympatii
Temat dnia 111. :Wiosenne przebudzenia
Temat dnia 110. :Niezwykłe substancje
Temat dnia 109. :Nazywam się… Maria Skłodowska-Curie
Temat dnia 108. :Kobieta generał
Temat dnia 107. :Nasze mamy
Temat dnia 106. :Kobieta w mundurze
Temat dnia 105. :Jak słyszymy
Temat dnia 104. :Bilety na koncert
Temat dnia 103. :Słuchamy muzyki
Temat dnia 102. :Muzyka pana Fryderyka
Temat dnia 101. :W krainie wyobraźni
Temat dnia 100. :Gimnastyka umysłu
Skopiuj linkSkopiowano
Temat dnia 99. :Detektywi, naukowcy, odkrywcy
Temat dnia 98. :Mali detektywi
Temat dnia 97. :Rozwiązujemy zagadki
Temat dnia 96. :Pomysł na współpracę
Temat dnia 95. :Dzień Bezpiecznego Internetu
Temat dnia 94. :Uważaj na zdrowie!
Temat dnia 93. :Jeszcze 5 minut…
Temat dnia 92. :Inteligentne urządzenia
Temat dnia 91. :Roboty humanoidalne
Temat dnia 90. :Podobni – niepodobni
Skopiuj linkSkopiowano
Temat dnia 89. :Dzień Babci i Dzień Dziadka
Temat dnia 88. :Starsza siostra
Temat dnia 87. :Oto jest Kasia
Temat dnia 86. :Blaski i cienie posiadania rodzeństwa
Temat dnia 85. :Bogactwa polskiej ziemi
Temat dnia 84. :Cykl wychowawczy – Jak Zawisza
Temat dnia 83. :Od pazia do rycerza
Temat dnia 82. :Wśród zamkowych komnat
Nauczysz się
rozpoznać i nazwać perspektywę zbieżną, w tym perspektywę żabią i perspektywę z lotu ptaka;
wskazywać dzieła sztuki wykorzystujące perspektywę zbieżną;
samodzielnie wykreślać na fotografii linie wyznaczające punkt zbiegu.
E‑materiał stanowi kontynuację dwóch poprzednich części:
Przestrzeń na płaszczyźnie. Cz. I. Perspektywa pasowa i topograficzna
Przestrzeń na płaszczyźnie. II. Linia horyzontu, perspektywa hieratyczna, perspektywa przez krycie, linie kierunkowe i aksonometria
Istnieje wiele metod oddawania stosunków przestrzennych na dwuwymiarowej płaszczyźnie.
Jednym z najbardziej znanych i powszechnie stosowanych sposobów sugerowania przestrzeni na płaszczyźnie jest odkryta w renesansie perspektywaperspektywa zbieżna. W literaturze możesz spotkać się też z innymi określeniami tej perspektywy: perspektywa linearna, racjonalna, geometryczna.
Podstawy naukowe wykreślania perspektywy zbieżnej po raz pierwszy sformułował Filippo Brunelleschi. Odwołując się do zasad optyki, w 1420 roku zaprezentował płytki perspektywiczne. Na jednej z nich namalował baptysterium San Giovanni we Florencji, następnie obraz przedziurawił pośrodku, na linii horyzontu, w miejscu odpowiadającym punktowi obserwacyjnemu. Stojąc za obrazem i patrząc przez wycięty otwór na lustro umieszczone przed płótnem, obserwator mógł skonfrontować to, co było namalowane na obrazie z jego rzeczywistym widokiem. Ponieważ perspektywa ta wyraźnie odnosi się do widzenia jednoocznego, dlatego teoretycy sztuki często odwołują się do metafory łucznika, który, aby trafić do celu zamyka jedno oko.
Przyjrzyj się zamieszczonej niżej ilustracji, przedstawiającej sposób użycia płytki perspektywicznej. Po kliknięciu w interaktywny punkt zobaczysz współczesny widok baptysterium San Giovanni we Florencji.
Płytka perspektywiczna Brunelleschiego, flickr. com, CC BY 2. 0
Istotą perspektywy zbieżnej jest to, że przedmioty przedstawiane na obrazie powinny zmniejszać się w miarę oddalania od widza, a wszystkie linie prostopadłe do płaszczyzny obrazu, zbiegać w jednym punkcie. W ten sposób płaska powierzchnia obrazu sugeruje głębię, mającą wiele cech wspólnych ze sposobem, w jaki ludzie faktycznie postrzegają przestrzeń i umieszczone w niej obiekty.
Przyjrzyj się ilustracji, na której widać linie wyznaczające punkt zbiegu.
Punkt zbiegu, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, CC BY 3. 0
Przyjrzyj się poniższemu zdjęciu i zastanów się, gdzie jest punkt zbiegu. Po kliknięciu w fotografię zobaczysz linie go wyznaczające.
1
1. Punkt zbiegu, UMK, CC BY 3. 0
Zapoznaj się z przykładem dzieła, w którym zastosowano zasadę perspektywy zbieżnej. Po kliknięciu w reprodukcję zobaczysz jak zasadę tę zastosował Leonardo da Vinci w Ostatniej wieczerzy.
11. pl/editor/storage/resource/R1ZxzmwpqN1CO/interactive/21m25kH2AtpH0wwztSKzhZ7D8gTQ8Z1B. jpg"/> Leonardo da Vinci, „Ostatnia wieczerza”, 1495-1498, fresk, Santa Maria delle Grazie, Mediolan, Włochy, wikimedia. org, domena publiczna
classicmobile
Ćwiczenie 1
Źródło: UMK.
static
classicmobile
Ćwiczenie 2
Połącz pojęcie z jego definicją
rodzaj perspektywy zbieżnej, w której punkt widzenia położony jest nisko, układ linii na obrazie wyznacza punkt zbiegu najczęściej na środku obrazu; daje złudzenie głębi i przestrzeni., rodzaj perspektywy zbieżnej, w której punkt widzenia położony jest wysokoperspektywa żabia | perspektywa z lotu ptaka | perspektywa zbieżna |
Źródło: online-skills.
static
Zobacz także
Inna wersja zadania
Ćwiczenie 3
perspektywa z lotu ptaka -............................................................................................................................................................................................................................................
perspektywa zbieżna -............................................................................................................................................................................................................................................
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3. 0.
classicmobile
Ćwiczenie 4
Źródło: online skills.
static
classicmobile
Ćwiczenie 5
Kto zaprezentował po raz pierwszy płytki perspektywiczne?
- Leonardo da Vinci Filippo BrunelleschiMeindert Hobbem
Źródło: online skills.
static
classicmobile
Ćwiczenie 6
Źródło: online skills.
static
Współcześnie wskazuje się również na perspektywę zbieżną z inaczej umiejscowionym punktem zbiegu. Przykładem jest tzw. perspektywa żabiaperspektywa żabia, w której obserwator kieruje wzrok do góry, dlatego punkt zbiegu znajduje się wyżej niż w klasycznej perspektywie zbieżnej, oraz tzw. perspektywa z lotu ptakaperspektywa z lotu ptaka, w której obserwator kieruje wzrok w dół, stąd punkt zbiegu znajduje się niżej.
Przyjrzyj się zamieszczonej fotografii Florencji z widoczną Dzwonnicą Giotta, stojącą przy katedrze Santa Maria del Fiore i baptysterium San Giovanni (fragment budowli po lewej). To współczesny widok miejsca, w którym swoje eksperymenty z płytkami perspektywicznymi przeprowadził w XV w. Filippo Brunelleschi.
Dzwonnica Giotta, Florencja, flickr. 0
Poniżej zaprezentowano widok Dzwonnicy Giotta w dwóch różnych ujęciach – w perspektywie żabiej i z lotu ptaka. Po kliknięciu w fotografie możesz zobaczyć linie wyznaczające punkt zbiegu.
Perspektywa żabia, flickr. 0
Perspektywa z lotu ptaka, flickr. 0
Polecenie 1
Pobierz ilustracje, niezbędne do wykonania zadania, klikając na przyciski „Pobierz załącznik”, a następnie wydrukuj je. Na wydruku wykreśl mazakiem linie wyznaczające punkt zbiegu.
Ulica miasta, flickr. 0
Tory kolejowe, flickr. 0
Źródło: online skills.
Źródło: online skills.
classicmobile
Ćwiczenie 7
Przy jakiej katedrze swoje eksperymenty prowadził Filippo Brunelleschi.
Notre-DameSanta Maria del FioreSagrada FamíliaŹródło: online skills.
static
classicmobile
Ćwiczenie 8
Źródło: online skills.
static
Obejrzyj film, do którego animację 3D stworzył Maciej Rudzin. Film jest artystyczną interpretacją sposobów tworzenia iluzji przestrzeni na płaszczyźnie. Zobaczysz perspektywę zbieżną a także inne sposoby stosowane przez artystów, które samodzielnie lub przy wykorzystaniu perspektywy zbieżnej niwelowały dwuwymiarowość obrazu, takie jak: perspektywa powietrzna, skróty perspektywiczne, czarny kontur, perspektywa barwna, przezroczystość, wyrazistość faktury. Ich omówienie znajduje się w E‑materiale Przestrzeń na płaszczyźnie. IV. Doskonalenie iluzji przestrzeni.
Film Michała Rudzina pt. Iluzja przestrzeni - cz. II
Źródło: UMK.
Film dostępny na portalu epodreczniki. pl
Źródło: UMK.
Na białym tle ukazuje się napis "Iluzja przestrzeni - cz.
Perspektywa
określenie stosowane w sztukach wizualnych, które odnosi się do sposobów przedstawiania iluzji przestrzeni na dwuwymiarowej płaszczyźnie.
Perspektywa żabia
rodzaj perspektywy zbieżnej, w której punkt widzenia położony jest nisko.
Perspektywa z lotu ptaka
rodzaj perspektywy zbieżnej, w której punkt widzenia położony jest wysoko.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
encyklopedia. pwn. pl
Leonardo da Vinci, „Ostatnia wieczerza”, fresk, 1495-1498, Santa Maria delle Grazie, Mediolan, Włochy, wikimedia. org, domena publiczna
Meindert Hobbema, „Droga do Middelharnis”, olej na płótnie, 1689, National Gallery, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia. pl/portal/f/res-minimized/RPOysJSkg7Lfw/1/xV3PpZOZ7x1wjFtHWoqaaAcsDNFevq1z. jpg">RPOysJSkg7Lfw1 August Macke, „Ludzie nad błękitnym jeziorem”, olej na płótnie, 1913, Staatliche Kunsthalle, Karlsruhe, Niemcy, wikimedia. pl/portal/f/res-minimized/RXmZDvyrLRpNX/1/1R30g3qU3ZwKRgZNTEUOJwg5oQW6pQuL. jpg">RXmZDvyrLRpNX1 Rafael Santi, „Zaślubiny Marii z Józefem” („Zaślubiny Marii”), farba olejna, 1504, Pinakoteka Brera, Mediolan, Włochy, wikimedia. pl/portal/f/res-minimized/R1IdIBlO2Xi4E/1/oUZCBPktRLnYKUAinFeijl39LDflrv2x. jpg">R1IdIBlO2Xi4E1 Michał Rygielski, „Droga IV”, linoryt, 2017, kolekcja prywatna, UMK, CC BY 3. pl/portal/f/res-minimized/RmUKIBktGk5Ke/1/uKoV4rzg2FN3F39rPy5JLzwzSsSpKMww. jpg">RmUKIBktGk5Ke1 Paul Cézanne, „Widok na Domaine Saint-Joseph”, olej na płótnie, ok. org, domena publiczna
M. Ferrón, Perspektywa, Klub dla Ciebie Bauer‑Weltbild Media, Warszawa 2006.
K. Bartel, Perspektywa malarska. T. 1, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1960.
Perspektywa malarska T. 2 pod red. F. Otto, Pańśtwowe Wydawnictwo Naukowe, warszawa 1958.
The site navigation utilizes arrow, enter, escape, and space bar key commands. Left and right arrows move across top level links and expand / close menus in sub levels. Up and Down arrows will open main level menus and toggle through sub tier links. Enter and space open menus and escape closes them as well. Tab will move on to the next part of the site rather than go through menu items.