Doświadczenie użytkownika Cisco 110 Series

Doświadczenie użytkownika Cisco 110 Series to seria routerów, switchy i access pointy działających w sieci LAN. Wszystkie urządzenia są zgodne z najnowszymi technologiami sieciowymi i są wyposażone w łatwe w użyciu interfejsy użytkownika, które pozwalają na szybkie i łatwe skonfigurowanie i zarządzanie siecią. Urządzenia z serii Cisco 110 wykorzystują technologię sieci bezprzewodowej 802.11n, co pozwala na wysoką wydajność sieci bezprzewodowej i zapewnia klientom szybki dostęp do sieci bez konieczności konfiguracji. Ponadto, urządzenia Cisco 110 oferują wiele narzędzi i funkcji, które ułatwiają zarządzanie siecią, a także zapewniają wysoką wydajność i niezawodność. Dzięki tym funkcjom użytkownicy mogą cieszyć się najbardziej kompleksowym i niezawodnym doświadczeniem sieciowym w swojej domowej sieci LAN.

Ostatnia aktualizacja: Doświadczenie użytkownika Cisco 110 Series

Żyjemy w czasach rynku konsumenta, w których o nowego klienta jest znacznie trudniej niż wcześniej. Współczesny konsument może przebierać w ofertach i wybierać spośród wielu produktów. Jest świadomy jakości i możliwości, jakie dają mu konkurencyjne produkty.

Dobrze zaprojektowane, przemyślane produkty lub usługi, umożliwiające szybką realizację zamierzonych celów, są po prostu w cenie. Kupując, konsumenci nie kierują się już tylko funkcjonalnością i ceną towaru – coraz częściej wybierają produkty inspirujące i wywołujące u nich pozytywne emocje.

User Experience (UX) określa doświadczenie użytkownika, jakie towarzyszy mu podczas korzystania z produktu ( np kontroler do obsługi drona) czy usługi. To subiektywne doświadczenie, jakiego doznajemy, może być zarówno pozytywne, jak i negatywne. Trudno mówić o obiektywnym doświadczeniu użytkownika, każdy z nas reaguje inaczej. De facto z punktu widzenia producenta najważniejsze jest, by grupa docelowa, dla której produkt został zaprojektowany, była zadowolona.

Przeczytaj również wywiad z dyrektorem kreatywnym Comarch o projektowaniu UX i pracy UX designera w branży IT>>

Po raz pierwszy terminem UX posłużył się Don Norman, profesor psychologii poznawczej i nauk komputerowych, który w 1993 roku, pracując w Apple Computers, nadał sobie tytuł „Architekta User Experience”. Z czasem coraz więcej firm IT dostrzegło, że dobrze zaprojektowane produkty, wzbudzające pozytywne doświadczenia, mają niebagatelny wpływ na konkurencyjność na rynku. Prawdziwy boom nastąpił w 2000 roku, wraz z erą dotcomów, kiedy specjaliści IT zauważyli potrzebę projektowania serwisów internetowych użytecznych i satysfakcjonujących dla użytkownika.

User Experience wywodzi się z dziedziny zwanej HCI (Human-Computer Interaction), będącej dziedziną naukową zajmującą się projektowaniem interfejsów komputerowych. Sam termin HCI pojawił się po raz pierwszy w późnych latach siedemdziesiątych.

Projektowanie User Experience ma charakter interdyscyplinarny, zawiera w sobie elementy psychologii, ergonomii, sztuki, użyteczności, wzornictwa przemysłowego oraz technologii. Od projektanta wymaga pewnego zmysłu, dobrego smaku, empatii – wczucia się w potrzeby i oczekiwania przyszłego użytkownika. Odpowiednio zaprojektowany produkt czy usługa sprawiają, że korzystanie z nich staje się intuicyjne dla samego użytkownika. Innymi słowy, uwaga użytkownika poświęcona jest w pełni wykonywanej czynności, nie zaś zastanawianiu się, w jaki sposób użyć produktu, by osiągnąć zamierzony cel.

Wszyscy na pewno pamiętamy sytuacje, w których tak wciągnęliśmy się w grę, dobrą książkę czy film, że zapomnieliśmy na kilka godzin o bożym świecie. To fantastyczne, wciągające uczucie jest właśnie przedmiotem User Experience. Tworzenie pozytywnego doznania jest pewną formą sztuki. Wymaga dbałości o detale, by nie zachwiać lub – co gorsza – nie przerwać zaangażowania użytkownika.

Customer Experience

Pojęcie User Experience można rozszerzyć w kontekście działania firmy, mówimy wtedy o Customer Experience (CX), czyli całościowym odczuciu konsumenta w kontakcie z firmą i jej produktami czy usługami.

Norman Nielsen Group, ceniona firma konsultingowa zajmująca się tematyką User Experience, definiuje to pojęcie następująco: User Experience obejmuje wszystkie aspekty interakcji konsumenta z firmą, jej usługami i produktami. Pierwszym z wymagań stawianych wzorowemu User Experience jest spełnienie potrzeb użytkownika bez przeszkód i kłopotów. Następnie ważna jest prostota i elegancja produktów, których posiadanie i używanie jest przyjemnością. Prawdziwe User Experience wykracza daleko poza zwerbalizowane przez użytkowników oczekiwania. Osiągnięcie wysokiej jakości User Experience w kontekście prezentowanej przez firmę oferty produktów czy usług wymaga płynnego przenikania się wielu dyscyplin, takich jak technologia, marketing, projektowanie graficzne, wzornictwo przemysłowe czy projektowanie interfejsów.

Na pozytywne Customer Experience składa się wiele małych doświadczeń konsumenta, wynikających z jego kontaktów z firmą i jej produktami czy usługami. Zapewnienie pozytywnego CX wymaga od firmy holistycznego podejścia do działania. Nie jest ono efektem pracy pojedynczego specjalisty CX czy działu przedsiębiorstwa, raczej powinno być postrzegane w kontekście sprawnego działania całej firmy – wszystkich jej działów, komórek i pracowników. Troska o pozytywne CX na poziomie firmy niesie w sobie troskę o pozytywne UX każdego z jej produktów.

Projektowanie User Experience

Tworzenie oprogramowania charakteryzującego się pozytywnym UX wymaga efektywnej współpracy ludzi zaangażowanych w projekt – udziałowców reprezentujących potrzeby biznesowe, menedżerów, grafików, architektów UX, programistów, projektantów, a nawet przyszłych użytkowników. Każda z wymienionych grup ma swój wpływ na powstającą funkcjonalność – produkt musi realizować pewne potrzeby biznesowe, wymaga projektu graficznego, projektu interakcji, implementacji, a przede wszystkim powinien odnosić się do potrzeb użytkownika.

Praca nad UX wymaga sprawnej współpracy wszystkich specjalistów zaangażowanych w projekt, których uwaga skupiona jest na dwóch aspektach – zaspokojeniu potrzeb biznesowych (reprezentowanych przez udziałowców firmy) oraz potrzeb użytkownika.

Sukces projektu postrzegany może być na różne sposoby, np. zespół deweloperski za sukces mógłby uznać dobrze zaprojektowane i sprawnie działające oprogramowanie, zaś dla menedżera sukcesem może być zamknięcie projektu w odpowiednim budżecie i terminie. De facto najważniejsze z punktu widzenia sukcesu projektu jest to, czy produkt lub usługa zostanie pozytywnie przyjęta przez użytkowników i czy przyniesie oczekiwane zyski dla firmy.

Konsumenci spoglądają na produkt lub usługę bardzo krytycznym okiem – oczekują wysokiej jakości, inspirującego designu, a przede wszystkim spodziewają się po produkcie pomocy w spełnieniu ich potrzeb. Przeciętny użytkownik wykorzystuje tylko część bogatej funkcjonalności produktu, ale za to zwraca uwagę na każdy, nawet najmniejszy szczegół. Drobne niedociągnięcia bywają czasami irytujące, ale dopóki nie przerywają procesu myślowego użytkownika, nie wytrącają go z realizowanej czynności, dopóty są akceptowalne. Na User Experience składa się wiele czynników mających niebagatelny wpływ na pozytywne lub negatywne doświadczenie użytkownika. Podstawowym grzechem popełnianym przez producentów oprogramowania jest niezapewnienie odpowiedniej responsywności i efektywności aplikacji. Produkt powinien w miarę szybko reagować na polecenia użytkownika, informować go o przyjętych poleceniach czy aktualnym stanie wykonywanej operacji. Oprogramowanie powinno być intuicyjne nawet dla początkującego klienta. Dobrze przemyślany, zaprojektowany interfejs nie wymaga wprowadzania dwóch poziomów interfejsu użytkownika – podstawowego i zaawansowanego. Należy zauważyć, że użytkownik szybciej i sprawniej osiągnie swoje cele, gdy skorzysta z rozwiązania przypominającego mu już wcześniej przez niego wykorzystywane. Dodatkowym atutem jest zastosowanie znanych użytkownikom elementów graficznych. Produkt powinien być spójny zarówno wewnętrznie (obsługa podobnych czynności w podobny sposób), jak i zewnętrznie (podobieństwo względem produktów spełniających tę samą rolę). Te i wiele innych czynników wpływa na zaufanie użytkownika, jego pewność, że osiągnie zamierzone cele oraz otrzyma potrzebne i sensowne informacje.

Jak to robią najlepsi?

Omawiając tematykę User Experience, nie można pominąć firmy Apple. Niewątpliwie do sukcesu produktów z logo w postaci jabłka przyczynia się fenomenalny marketing. Niemniej jednak bardzo istotny jest sposób zaprojektowania jej produktów, który odwołuje się do reguły Insanely Great – produkt ma inspirować użytkownika, sprawiać, że jego życie staje się proste i przyjemne. Należy przyznać, że produkty Apple’a są bardzo dopracowane pod względem designu, wykonane z bardzo dobrych materiałów.

W Apple proces produkcyjny jest nieco odmienny niż w innych firmach. Apple nie stosuje podejścia User Centered Design – nie prowadzi badań użytkowników oraz nie definiuje grupy docelowej. Zamiast tego proces projektowy opiera się na aktywnościach – Activity Centered Design, takich jak przeglądanie Internetu, odbieranie poczty, odtwarzanie muzyki itp. – poszukiwane są pomysły, które pozwolą zrealizować te czynności szybciej i przyjemniej. Co więcej, inżynierowie projektują produkty pod własne potrzeby (tzw. self-design), co niesie ze sobą wiele korzyści – inżynierowie znają swoje potrzeby, stają się jednocześnie projektantami i użytkownikami. Produkty testują na sobie, wprowadzają zmiany, badają, jaki mają wpływ na realizację zamierzonych celów i zadań.

Nowe produkty zwykle powstają od zewnątrz – od interfejsu, designu i wyglądu. Dopiero później odpowiednio do potrzeb dobierana jest technologia. W produktach Apple nie jest istotne, z jaką prędkością taktowany jest procesor lub ile pamięci posiada urządzenie, o ile nie jest to istotne z punktu widzenia UX. Na przykład pierwszy iPad wyposażony został w jednordzeniowy procesor A4 taktowany z prędkością ok 900 MHz, co w pełni wystarcza, by aplikacje mogły działać szybko i płynnie. Co ciekawe, podstawowa funkcjonalność iPada jest wystarczająca dla użytkownika. Dzięki integracji urządzenia z AppStore może on samodzielnie dobierać oprogramowanie wedle swoich potrzeb. Apple charakteryzuje się bardzo holistycznym podejściem do designu, zawsze poszukuje równowagi pomiędzy funkcjonalnością, użytecznością a estetyką urządzenia.

Produkty Apple są pięknie, estetycznie zaprojektowanymi urządzeniami, wykonanymi z wysokiej jakości, trwałych materiałów, łatwo wpadają w oko, szczególnie fanom gadżetów. Same urządzenia są bardzo przyjemne w użytkowaniu, sprawiają wrażenie bardzo intuicyjnych. Drugim składnikiem sukcesu produktów Apple jest oprogramowanie – proste w użytkowaniu, responsywne i efektowne. Duży nacisk w Apple kładzie się na design, fantastyczną grafikę oraz szereg usprawnień interfejsu użytkownika, bez których można by się obejść, ale przyjemnie się z nich korzysta. Charakterystyczna dla produktów Apple’a jest nierównomierna realizacja funkcjonalności – najważniejsze z nich są bardzo dobrze dopracowane, nieraz wykraczają poza oczekiwania użytkownika, pozostałe funkcjonalności zaimplementowane są wystarczająco dobrze, by spełniać swoją rolę i nic ponadto (np. kamera w drugiej wersji iPada). Apple potrafi przyciągnąć do siebie klientów wyróżniającymi się produktami. Mimo braku podstawowej, jakby się wydawało, funkcjonalności – na przykład brak obsługi Flasha – urządzenia pozostają funkcjonalne. Firma mocno pilnuje jakości, zgłaszane do AppStore aplikacje muszą spełniać określone przez firmę wymagania co do UX, są przez nią testowane i dopiero po akceptacji trafiają na rynek aplikacji.

Prace w Centrum R&D firmy Comarch

Jednym z głównych wyznaczników produktów opracowywanych w centrum Research and Development firmy Comarch jest pozytywne User Experience. Produkty tworzone są zawsze z myślą o użytkowniku. Analizie poddaje się jego cele i potrzeby. Dużo uwagi poświęca się na projektowanie interfejsu i interakcji. W trakcie pracy powstaje wiele prototypów, które poddawane są surowym testom użyteczności.

Najnowszym produktem opracowanym w Centrum R&D jest aplikacja na urządzenie Microsoft Surface, która powstała na zlecenie dewelopera galerii handlowych. Aplikacja wyróżnia się starannie dopracowanym designem i grafiką oraz ciekawie zrealizowaną funkcjonalnością. Jest nowoczesna, a co najważniejsze – przyciąga uwagę inwestorów zainteresowanych ofertą dewelopera. W tym projekcie najważniejsze było wcielenie się w rolę osoby prezentującej ofertę dewelopera – analiza czynności przez nią wykonywanych i zaproponowanie interesujących i nowoczesnych rozwiązań zgodnie ze sztuką Activity Centered Design.

Podobne podejście zostało wykorzystane podczas prac nad serwisem Comarch ERP. Produkt ten charakteryzuje się wysoką ergonomią, sympatycznym wyglądem oraz optymalizacją czynności użytkownika. Interfejs użytkownika zawiera tylko niezbędne opcje potrzebne do realizacji zamierzonych zadań. Pozostałe, które mogłyby niepotrzebnie skomplikować system, zostały ukryte.

Projektowanie pozytywnego doświadczenia użytkownika bywa bardzo wdzięcznym zajęciem. Działa w obie strony – przynosi dużo radości zarówno twórcy, jak i użytkownikowi.

Czas na User Experience

User Experience stał się ostatnio bardzo popularnym tematem. Producenci mają świadomość, że bogatą funkcjonalnością nie zdobędą już użytkownika. Inspirujące i zachęcające do korzystania produkty wymagają dodatkowego nakładu sił i środków. Taka inwestycja wydaje się koniecznością, która z pewnością zwróci się w przyszłości.

Więcej informacji

Zainteresowanym tematem UX polecam następujące książki i strony internetowe:

  • „Don't Make Me Think”, Steve Krug – autor w sposób prosty i intuicyjny przedstawia najważniejsze aspekty dobrego UX w kontekście projektowania stron internetowych.
  • „Effective UI, The Art of Building Great User Experience in Software”, Jonathan Anderson, John McRee, Robb Wilson – jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób wzbudzić pozytywnego ducha w zespole, skupić uwagę pracowników, udziałowców i klienta na osiągnięciu celów biznesowych i zadowoleniu użytkownika z tworzonego produktu, ta książka jest dla Ciebie.
  • UX Magazine (UXmag. com) – portal w całości poświęcony tematyce UX, cenne źródło informacji.
  • UX Design (UXdesign. pl) – godny polecenia blog w języku polskim.

Autor: Michał Zyznarski, Projektant User Experience, Comarch

User experience, UX (z ang. doświadczenie użytkownika[1]) – całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu.

Pojęcie to używane jest najczęściej w odniesieniu do oprogramowania, serwisów internetowych lub urządzeń elektronicznych. W kontekście interakcji człowiek-komputer stosowane było już w latach 70. XX wieku[2]. Określenie user experience bywa używane wymiennie z terminem użyteczność, jednak w odróżnieniu od UX obejmuje on tylko tę część kontaktu z produktem, dotyczącą bezpośredniego korzystania z niego[3].

W latach 70. XX wieku okazało się, że aby ludzie mogli korzystać z komputera osobistego (PC), należy zaprojektować go tak, żeby nie odzwierciedlał logiki maszyny, tylko logikę człowieka. Powoli łączono więc dyscypliny psychologii poznawczej z inżynierią. To w latach 70. XX wieku zapoczątkowano user experience – pojawiły się wówczas pierwsze rozwiązania, które w jakiś sposób odzwierciedlały to, jak myślą i działają ludzie. W tym celu specjaliści wykonywali badania z udziałem zwykłych osób, które testowały rozwiązania związane z obsługą komputera[4].

Projektowanie user experience (ang. user experience design) to projektowanie produktów interaktywnych ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, aby interakcja z nimi dostarczała użytkownikom pozytywnych doświadczeń. Produkt powinien: prezentować się w sposób atrakcyjny dla użytkownika, być funkcjonalny, ergonomiczny, użyteczny, korzystanie z niego powinno sprawiać przyjemność i dawać satysfakcję.

Aby osiągnąć swoje cele projektanci user experience wykorzystują zazwyczaj metodykę projektowania zorientowanego na użytkownika. Projektowanie doświadczeń użytkownika z powodzeniem stosowane może być nie tylko w odniesieniu do oprogramowania, ale również do całościowej obsługi klienta w marketingu.

Jednym z narzędzi do testowania user experience są testy z użytkownikami.

Badania User Experience[5][edytuj | edytuj kod]

Badacze User Experience UX starają się odpowiedzieć na pytania: co ludzie robią? , jak to robią? . Istotne dla procesu badawczego jest skupienie się na użytkowniku, dlatego stosuje się małe próby badawcze, bazuje się na obserwacjach, a głównym celem jest dogłębne poznanie zachowań użytkownika[6].

Do metod badawczych user experience zaliczą się:

  • wywiad indywidualny,
  • zogniskowany wywiad grupowy,
  • badania kwestionariuszowe,
  • case study,
  • badania dzienniczkowe,
  • eye tracking,
  • sondę kulturową,
  • sortowanie kart.

Zobacz też[edytuj | edytuj kod]

  • architektura informacji
  • projektowanie interakcji
  • projektowanie zorientowane na użytkownika
  • użyteczność

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. Słownik terminów testowych ISTQB, Wersja 3. 4 (2020), s. 20.
  2. Marcin Malicki: Czym jest projektowanie doświadczeń użytkownika (user experience design)? (pol. ). https://dsc. pl [dostęp 2019-06-01].
  3. 07 – Użyteczność i UX – Komunikacja człowiek-komputer, kck. com [dostęp 2019-02-22].
  4. UX: geneza i przyszłość. Od Leonarda do sztucznej inteligencji, Think! ng, 9 stycznia 2020 [dostęp 2020-01-13] (pol. ).
  5. Rogoś-Turek, Barbara. , Wydawnictwo Naukowe PWN. , Badania jako podstawa projektowania user experience, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2015, ISBN 978-83-01-18315-8, OCLC 924942110 [dostęp 2019-02-22].
  6. Goodman i inni, Observing the user experience. A practitioner’s guide to user research, wyd. 2nd ed, Waltham, MA: Morgan Kaufmann, 2012, ISBN 978-0-12-384869-7, 801811832 [dostęp 2019-02-22].

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]

  • Architektura pozytywnych doświadczeń – czym jest user experience?
  • User Experience Basics

Według najnowszego, globalnego badania Cisco Accelerating Digital Agility Research, dyrektorzy ds. informatyki i decydenci IT (ITDM) dążą do maksymalizacji zwrotów z inwestycji i przyspieszenia wdrażania i wykorzystania innowacji po trudnym roku, który bez wątpienia podniósł rolę liderów IT w zakresie zarządzania kluczowymi technologiami w miejscu pracy.

Aby odpowiedzieć na powyższe potrzeby, w latach 2021-2022 56% decydentów IT planuje inwestycje w aplikacje chmurowe, 56% w bezpieczeństwo sieci, 51% w bezpieczeństwo chmury, a 45% w infrastrukturę multicloud – wskazuje badanie Cisco: Accelerating Digital Agility.

 W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy dyrektorzy informatyki (CIO) i osoby decyzyjne w kwestii IT (ITDM) z całego świata stanęli przed wyzwaniem przyspieszenia rozwoju w obszarze cyfryzacji i chmury. Jednocześnie byli zmuszeni do ochrony swoich organizacji przed rosnącą listą nowych zagrożeń dla bezpieczeństwa. Liderzy IT muszą dążyć do maksymalizacji zwrotu z krytycznych inwestycji poczynionych w 2020 roku.

Aby przygotować swoje organizacje na optymalny i sprawny rozwój w 2021 roku i w kolejnych latach, liderzy IT musieli dostosować priorytety i strategię, aby skupić się na najważniejszych kwestiach, takich jak dostarczanie bezpiecznych narzędzi do współpracy, które zapewnią produktywność rozproszonym pracownikom oraz maksymalizację zwrotów z inwestycji technologicznych z ubiegłego roku. Wśród kluczowych wyzwań było również dostarczanie pracownikom i klientom najlepszych doświadczeń związanych z użytkowaniem technologii oraz wykorzystanie chmury i konsumpcja technologii w modelu „as-a-Service” oraz rozwiązywanie problemów korporacyjnych i społecznych za pomocą technologii.

Metodyka: Badanie zostało zrealizowane na podstawie informacji zebranych od ponad 23 000 dyrektorów ds. informatyki i decydentów IT (ITDM) z 34 państw świata, w tym ponad 1000 z Polski.

Najważniejsze statystyki dotyczące Polski:

  • 87% przedstawicieli firm w Polsce uważa, że niezbędne jest utrzymanie bezpieczeństwa, kontroli i zarządzania urządzeniami użytkowników, sieciami, chmurami i aplikacjami.
  • 83% ankietowanych zgadza się, że ważne jest zapewnienie pracownikom działającym w różnych miejscach bezproblemowego dostępu do aplikacji i wysokiej jakości doświadczeń związanych ze współpracą.
  • 65% badanych przyznaje, że sieci nowej generacji (5G i Wi-Fi 6) będą kluczem do ewolucji technologicznej w ich firmie, w tym do przyspieszenia wdrażania chmury i zapewniania optymalnych doświadczeń w korzystaniu z aplikacji.
  • 84% respondentów przyznaje, że bardzo ważną kwestią jest zabezpieczenie narzędzi pracy zdalnej i ochrona danych klientów lub pracowników w rozproszonym środowisku pracy.
  • 88% ankietowanych przyznaje, że utrzymanie bezpieczeństwa od aplikacji po infrastrukturę jest kluczowe, aby spełnić wymogi zgodności z przepisami bez spowalniania działalności organizacji.
  • 68% chce móc w lepszy sposób wykorzystywać informacje biznesowe dostarczane przez ich infrastrukturę IT, w tym do zwiększenia poziomu automatyzacji i uwolnienia w ten sposób potencjału pracowników do realizacji bardziej złożonych zadań.
  • 61% dyrektorów ds. informatyki i kierowników ds. informatyzacji przyjęło rozwiązania SASE, czyli połączenie funkcji VPN i SD-WAN z natywnymi funkcjami bezpieczeństwa w chmurze. Jednocześnie 53% respondentów, którzy jeszcze nie wdrożyli SASE, planuje je wdrożyć.

Bezpieczna przyszłość pracy w środowisku hybrydowym

Aby odnieść sukces we wdrażaniu hybrydowego środowiska i dobrze przygotować się na przyszły model pracy, zespoły potrzebują wysoce bezpiecznego dostępu i najlepszych doświadczeń w zakresie współpracy. Podczas gdy większość (61%) dyrektorów ds. informatyki i menedżerów IT, którzy wzięli udział w badaniu, nie jest pewna, jak będzie wyglądać przyszłość pracy, 89% uważa, że utrzymanie bezpieczeństwa, kontroli i zarządzania urządzeniami użytkowników, sieciami, chmurami i aplikacjami jest niezbędne. Dla porównania, tego samego zdania jest 87% osób w regionie EMEAR i taki sam odsetek przedstawicieli firm w Polsce.

Zdecydowana większość, bo aż 86% zgadza się, że ważne jest umożliwienie rozproszonym pracownikom bezproblemowego dostępu do aplikacji i wysokiej jakości doświadczeń związanych ze współpracą. Wartość ta w przypadku całego regionu EMEAR wynosi 82%, a dla Polski 83%.

Jednym z najważniejszych aspektów jest również zabezpieczenie rozproszonej infrastruktury informatycznej obsługującej pracowników zdalnych – 88% osób, które wzięły udział w badaniu przyznaje, że bezpieczeństwo narzędzi pracy zdalnej i ochrona danych klientów lub pracowników w rozproszonym środowisku pracy są kluczowe. Dla porównania, w przypadku regionu EMEAR, tego samego zdania jest 85% respondentów, natomiast reprezentanci naszego kraju przyznali rację w tej kwestii w 84%.

Raport Cisco Agents of Transformation 2021: The Rise of Full Stack Observability

Odpowiednie doświadczenie użytkowników priorytetem na 2021 

Zespoły IT muszą tworzyć zoptymalizowane doświadczenia użytkowników końcowych, aby dotrzymać kroku zmianom w środowisku IT, które staje się coraz bardziej rozproszone, dynamiczne i złożone. Ponad trzy czwarte ankietowanych CIO i ITDM zgadza się, że stosowane rozwiązania powinny dostarczać użytkownikom jak najlepsze doświadczenia. Aby je zapewnić, 89% ankietowanych twierdzi, że należy zadbać o spójność i wydajności zarówno w obrębie aplikacji, jak i infrastruktury. Tego samego zdania jest 86% osób w regionie EMAR i 85% w Polsce.

86% ankietowanych jest zdania, że aby sprostać zmieniającym się potrzebom aplikacji i programistów w zakresie polityki i optymalizacji, infrastruktura powinna być równie dynamiczna, jak oprogramowanie. Tego samego zdania jest 84% przedstawicieli regionu EMEAR oraz 85% reprezentantów firm z Polski.

Podczas gdy doświadczenia użytkowników powinny być jak najlepsze, prawie wszyscy (90%) zgodnie twierdzą, że ważne lub bardzo ważne jest utrzymanie bezpieczeństwa aplikacji i infrastruktury, aby spełnić wymogi zgodności z przepisami bez spowalniania działalności organizacji. Równie wysoki odsetek specjalistów IT w Polsce jest tego samego zdania (88%), natomiast w regionie utrzymuje się on na poziomie 86%.

Zapotrzebowanie na sprawność operacyjną, szybkość, skalowalność i bezpieczeństwo napędza adopcję hybrydowych środowisk chmurowych i rozwiązań SASE (Secure Access Service Edge).

CIO i ITDM wykorzystują chmurę do osiągnięcia odporności biznesowej. Nie ma jednak jednego uniwersalnego rozwiązania chmurowego. Podczas gdy większość, bo aż 84% dyrektorów ds. informatyki z całego świata (w EMEAR – 80%, w Polsce – 81%) zgadza się z tym, że ważna jest swoboda, jeżeli chodzi o wybór środowiska chmurowego – czy to w siedzibie firmy, w chmurze publicznej, prywatnej lub SaaS – 86% uważa, że oferowanie spójnego modelu operacyjnego w tych środowiskach jest niezbędne. Dla porównania, tego samego zdania jest 81% respondentów w regionie EMEAR i 83% w Polsce.

Badanie pokazuje również, że prawie 70% ankietowanych globalnie decydentów IT (59% w EMEAR, 61% w Polsce) przyjęło rozwiązania SASE, czyli połączenie funkcji VPN i SD-WAN z natywnymi funkcjami bezpieczeństwa w chmurze. Jako główne przyczyny wdrożenia SASE wskazano inwestycje w aplikacje w chmurze, które wymagały zabezpieczenia (61% globalnie, 58% w EMEAR, i aż 69%, czyli powyżej średniej światowej w przypadku Polski), chęć bycia na bieżąco z najlepszymi praktykami branżowymi (56% globalnie, 52% w EMEAR, 62% w Polsce) i/lub fakt, że pracownicy będą nadal rozproszeni (37% globalnie, 40% w EMEAR, 45% w Polsce). Co interesujące, odsetek decydentów IT, którzy jeszcze nie wdrożyli SASE, ale planują to zrobić, wynosi jedynie 36% w regionie EMEAR, a w Polsce aż 53%.

Klienci oczekują doświadczeń tożsamych z tymi, które wynikają z wykorzystania technologii w chmurze niezależnie od tego, czy ich rozwiązania są wdrażane on-premise czy w modelu cloud, co prowadzi do powszechnego przyjęcia rozwiązań „as a Service”.

Rozwiązania „as a Service” przyjęło 73% globalnych, 63% z regionu EMEAR i 65% przedstawicieli polskich organizacji. Zapytani o to, jaki model konsumpcji technologii wykorzystują, 76% przyznaje, że stosują model elastyczny (68% w regionie EMEAR i aż 78% w Polsce). Ponadto, trzy czwarte ankietowanych uważa, że rozwiązanie „as a Service” pomoże zapewnić lepsze wrażenia użytkownikom końcowym i zespołom IT, pomagając ich organizacjom osiągnąć spójność operacyjną. 76% osób twierdzi, że model ten zapewni lepsze wyniki biznesowe (68% w regionie EMEAR i 70% w Polsce), a 77% (70% w EMEAR i 71% w Polsce) chce, aby rozwiązania „as a Service” upraszczały procesy i eliminowały ryzyko.

Technologia kluczem do skutecznego rozwiązywania problemów społecznych w nowych czasach

Technologia będzie czynnikiem ułatwiającym CIO i ITDM rozwiązywanie problemów związanych z utrzymaniem wykwalifikowanych pracowników, wewnętrznymi inicjatywami korporacyjnymi i szerszymi kwestiami społecznymi w 2021 roku.

  • Większość CIO i ITDM (85%) uważa, że zdolność do przyciągania i zatrzymywania talentów w całkowicie cyfrowym świecie będzie miała kluczowe znaczenie. Tego samego zdania jest 82% ich kolegów z regionu EMEAR i 83% przedstawicieli biznesu z Polski. Co ciekawe, w przypadku firm zatrudniających więcej niż 1000 pracowników, odsetek ten rośnie zarówno globalnie (do 95%), jak i regionalnie do 93%.
  • Biznes zdaje sobie także coraz mocniej sprawę z tego, że w ślad za zwiększonymi inwestycjami w technologie powinny podążać działania na rzecz zwiększania kompetencji cyfrowych. Prawie połowa ankietowanych twierdzi, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy zamierza podnosić kwalifikacje obecnych pracowników (49%) i inwestować w kompetencje w nowych obszarach (46%). Wyniki regionalne i dla naszego kraju w kwestii upskillingu plasują się odpowiednio na poziomie 44% i 48% oraz w kwestii inwestycji w nowe obszary – 39% i 45%.
  • Większość CIO i ITDM (90%) planuje w 2021 roku zająć się inicjatywami wewnętrznymi (tego samego zdania jest 83% decydentów w regionie EMEAR i 88% w Polsce), w tym zrównoważonym rozwojem (50% globalnie, 42% w regionie EMEAR i 48% w Polsce), zdrowiem psychicznym pracowników (odpowiednio 50%, 41% i 47%), kwestiami prywatności (47%, 41% i 38%), różnorodnością i integracją (47%, 39% i 43%).
  • Ponadto 85% ankietowanych planuje zająć się w 2021 r. zewnętrznymi kwestiami społecznymi (78% w przypadku całego regionu EMEAR). Odpowiedzi dla Polski plasują się na tym samym poziomie, co średnia światowa, czyli 85%.

    Źródło

    Doświadczenie użytkownika Cisco 110 Series

    Bezpośredni link do pobrania Doświadczenie użytkownika Cisco 110 Series

    Starannie wybrane archiwa oprogramowania - tylko najlepsze! Sprawdzone pod kątem złośliwego oprogramowania, reklam i wirusów

    Ostatnia aktualizacja Doświadczenie użytkownika Cisco 110 Series